VEM VINNER MELODIFESTIVALEN 2019?

- Årets Mellovinnare enligt Google och Sociala Medier

Finalen i Melodifestivalen närmar sig med stormsteg och vi ska äntligen utse vinnaren som får representera Sverige i årets Eurovision Song Contest. Tretton finalister kommer att slåss om segern, men vem har egentligen störst chans att ta hem vinsten i Sveriges största musiktävling? Vi på prisjämförelseportalen ShopAlike har studerat antal Googlesökningar och följare på sociala medier för att tippa på årets vinnare. Vidare så har vi även undersökt vilket vilken deltagare som har flest mellobidrag under bältet, för att se om det hjälper. Vi har lagt in våra satsningar, vilket bidrag är din favorit?

Enligt sökmängd på Google vinner...

Den finalist med störst antal sökningar på Google är Lina Hedlund med en genomsnittlig sökmängd på 18 100 i månaden. På andra plats hittar vi Hanna Ferm & LIAMOO med cirka 17 200 sökningar per månad. Samma diagram visar att Anna Bergendahl delar tredje plats med Arvingarna och Lisa Ajax med en genomsnittlig sökmängd på 8 100.

Enligt antal följare på Instagram och Facebook vinner...

Vilken finalist har störst följarantal som kan komma till räddning på lördag? Jo, det är Mohombi med sammanlagt
1 237 336 följare på Facebook och Instagram. På andra plats hittar vi Lisa Ajax med 305 086 följare, följt av Hanna Ferm & LIAMOO som tillsammans har 194 443 följare.

Enligt Mello-erfarenhet vinner...

Kan det vara en fördel att ha deltagit i Melodifestivalen tidigare? I så fall vinner Lina Hedlund som har deltagit hela 6 gånger i Mello, tidigare år som en del av gruppen Alcazar. På andra plats hittar vi Arvingarna som har deltagit 5 gånger. Tredje plats delas av Wiktora, Jon Henrik Fjällgren och Lisa Ajax som alla har deltagit 3 gånger sammanlagt.

Slutsats - möjliga vinnare på lördag

Enligt vår undersökning finns det två möjliga vinnare i årets final av Melodifestivalen. Sett till antalet följare på sociala medier så har vi en definitiv vinnare i Mohombi, som har 1 237 336 följare som kan rösta fram honom som nummer ett. Däremot om man ser till både genomsnittlig sökmängd på Google och antal deltaganden i Melodifestivalen så kommer Lina Hedlund stå som vinnare på lördag. Vad som händer på lördag får vi se, men vi på ShopAlike tycker att det ska bli väldigt spännande!

*Datan som används i projektet samlades in från Google Adwords, Facebook, Instagram samt Youtube och inhämtades 4-5 mars 2019. Sökmängden är den genomsnittliga sökmängden från November-Januari.

Har du frågor om projektet? Kontakta:
Fanny Birgersson, projektansvarig
Fanny.Birgersson@shopalike.se