SVEMESTRA I SOMMAR

Sveriges Mest Populära Turistattraktioner Enligt Instagram

Ska du semestra hemma i sommar? Många svenskar väljer i år att avstå utlandssemestern för att upptäcka nya platser på hemmaplan. Men var åker de? Vi på ShopAlike har tagit reda på vilken Sveriges mest populära turistattraktion är – med hjälp av Instagram. Genom att undersöka hur många gånger hashtags för olika attraktioner har används, har vi rankat 400 svenska sevärdheter och turistattraktioner.

Topp 20 mest populära turistattraktioner enligt Instagram

Listan ovan rankar de 20 mest populära turistattraktionerna i Sverige. Undersökningen inkluderar 400 svenska sevärdheter och turistattraktioner, och rangordnar dem beroende på hur många gånger deras hashtags har använts på Instagram. På första plats hittar vi nöjesparken Liserberg, vars hashtag använts hela 293,056 gånger. Därefter finner vi Stockholms Skansen och tredjeplatsen kniper Fotografiska.

Topp 5 svenska turistattraktioner för familjer

Var har barnen roligast i sommar? Den som befinner sig på västkusten kan ta med familjen till de omåttliga populära kaninerna på Liseberg. Spenderas semester istället på östkusten, väntar Junibacken, Gröna Lund och Parken Zoo på att upptäckas.

Topp 5 svenska turistattraktioner för den naturintresserade

För den som älskar att vandra i fjällen eller upptäcka nya nationalparker, kan ta sig en titt på de mest populära turistattraktionerna för naturintresserade. Klättrar vi till toppen av vår lista, hittar vi Kinnekulle i Lidköping kommun vars hashtags använts hela 19,923 gånger på Instagram! På andraplats kommer Getterön Naturreservat i Varberg, följt av Norra Berget i Sundsvall.

Topp 5 svenska turistattraktioner för den historieintresserade

För de som vill lära sig något nytt eller utifall sommaren bjuder på regn, har vi sammanställt en lista över Sverige mest populära historiska sevärdheter. Den arkeologiska utgrävningen Gamla Uppsala gör Instgaramsuccé med sina 9,741 inlägg. På topp tre hittar vi sedan Ales Stenar i Ystad samt Gammelstad i Luleå.

Hur utfördes studien?

Datan som användes i studien samlades in från Lonely Planet samt Instagram den 10-13 juni (2019). I studien inkluderades sammanlagt 400 turistattraktioner i Sverige inom kategorier som nöjes- och djurparker, natur, kultur och museum. Turistattraktioner som delar namn med andra attraktioner exkluderades ur sammanställningen. I de fall då flera hashtags fanns för en och samma turistattraktion, räknades endast den mest vanligt förekommande hashtagen. Vänligen observera att antalet inlägg som har gjorts med respektive hashtags kan ha förändrats sedan studien utfördes.

*Studien uppdaterades 2019-07-04 då en felaktig variation av hashtagen tidigare använts för Fotografiska i Stockholm, topplistan har därmed uppdaterats.

Har du frågor om projektet? Kontakta:

Fanny Birgersson, projektansvarig
Fanny.Birgersson@shopalike.se