Hur uppstår trender?
Det finns huvudsakligen två sätt som trender uppstår: En skapas genom en Trickle-down effekt, där stora designers eller modehus lyfter fram en specifik stil eller ett plagg, som senare plockas upp av den övriga modebranschen. Dessa, ofta lyxiga looks, replikeras sedan av budgetmärken som når en bredare kundbas. Ett klassiskt exempel på detta är t.ex. Michael Kors väskor eller Balenciaga sneakers.
Det andra sättet som trender kan dyka upp på är med en Bubble-up effekt som går motsatt väg. Här finner stora modemärken inspiration från vad ungdomar bär och stilen från olika subkulturer. Mode från till exempel den gotiska, punk- eller skate-scenen bärs plötsligt av massorna.
Mikro, makro och mega: Hur länge håller en trend?
Det finns otaliga mängder av teorier om hur ofta modetrender kommer tillbaka - och hur länge de varar. Vissa experter talar för en tydlig utveckling och upprepning av trender, medan andra anser att tiden som passerar mellan återkommande trender både är oregelbunden och svår att uppskatta. Hur länge en trend varar är också svårt att förutsäga, eftersom många faktorer påverkar dess livslängd. Men ett faktum är tydligt: Modefenomen är inte alltid flyktiga. För att klassificera de många trenderna är de därför indelade i tre primära kategorier: mikro, makro och megatrender:
Megatrender är de största i sitt slag och har ofta den längsta livslängden: denna typ kvarstår ofta i decennier, med stor inverkan på både media och ekonomi. Megatrender påverkar både nationell och global konsumtion, även om de inte nödvändigtvis är tydliga överallt. En av de mest betydande megatrenderna i dag är hållbart mode, som är en del av ett ökat fokus på klimatvänliga initiativ.
Makro- och mikrotrender är två olika typer av trender som förekommer på kortare tid. Mikrotrender ses ofta i en rad specifika produkter med en tillfällig popularitet, medan makrotrender är en genomgripande och långvarig förändring av ett modefenomen på global skala.
Med dagens tydliga närvaro av reklam, globalisering och digitalisering i våra vardagsliv finns det många sätt som modefenomen kan etablera sig. De mest inflytelserika nya trender som kommer till idag kommer ofta från kända designers, modebloggare eller välkända på sociala medier. Modehuvudstäder runt om i världen har dock fortfarande en enorm inverkan på skapandet av nya trender - tack vare modeveckorna där kända designers och modehus visar upp sina senaste verk och kollektioner.
Vi frågade modekonsult och expert Linda Mata om vad hon tror kommer att vara de viktigaste modetrenderna för decenniet 2020. Med lång erfarenhet av modebranschen ger hon seminarier om modeindustrins påverkan på våra liv - och där ger hon även råd om vilka tidlösa plagg du borde ha i din garderob:
4 trender som kommer att prägla 2020
Från blommönster till pastellfärger och utsvängda byxor: Listan över tidigare modefenomen som återuppstått är lång. Här är några av de viktigaste trenderna som, enligt modekonsulten Linda Mata, kommer att dyka upp 2020:
15 tidlösa klassiker du bör spara i din garderob:
Mode kommer och går - och återkommer ofta igen. I dag har vi som konsumenter ett växande fokus på klimatvänliga initiativ, där hållbarhet spelar en viktig roll i både köp och återvinning. Därför är det mer relevant än någonsin att hitta tidlösa kläder som är oberoende av tid och trender: Mode som aldrig går ur tiden. Modeexperten Linda Mata har sammanställt 15 klassiker som alltid bör finnas i en kvinnas garderob:
- Den svarta klänningen
- Blå jeans
- Vit t-shirt i bomull
- Beige tröja
- Beige klackar
- Klassiska svarta byxor
- Krämfärgad blus
- Den svarta handväskan
- Eleganta silversmycken
- Svart kjol
- Vita sneakers
- Regnjacka
- En svart ullkappa
- Jeansjacka
Linda Matas tumregel för en tidlös garderob är: "Håll fast vid enkla, eleganta kläder och investera i neutrala färger, som beige, svart, vit, blå, grå, brun - eller till och med gräddvit".
Framtidens mode: Fokusera på hållbarhet
Det som sakta har manifesterat sig i samhället har nu också blivit ett tydligt fenomen inom modebranschen: efterfrågan på hållbart mode är större än någonsin tidigare. Här har både återvinning och upcycling blivit allt trendigare. "Människor har blivit mer medvetna om både klädernas ursprung och produktion - och efterfrågan på klimatvänliga tillverkningsmetoder ökar", förklarar Linda Mata, som har följt trenden noga. "Det råder ingen tvekan om att hållbart mode kommer att prägla det kommande decenniet: Stora modehus investerar redan i organiska produktlinjer. Konsumenterna vill ha kvalitet snarare än kvantitet - och framför allt: rättvisa förhållanden. Vi ser redan att "den snabba modebranschen" (fast fashion) anpassar sig till konsumenternas behov och stödjer klimatvänliga åtgärder”, betonar hon.
Hur kommer vi att komma ihåg 2020-talet?
Hållbart mode står utan tvekan på agendan - drivet av både konsumenter och trendsättares oro över de effekter som Fast fashion har på människor och miljö. Den självutnämnda minimalisten och modekonsulten Linda Mata ser 2020-talet som årtiondet där modevärlden kommer att förändras i grunden och ge plats för nya innovativa lösningar i modebranschen: "Personligen ser jag en utbredd trend där fler och fler människor fokuserar på en minimalistisk stil - och föredrar kvalitet framför kvantitet. 2020 kommer att präglas av hållbarhet, etik och minimalt mode”, säger hon.
Linda Mata: "20-talet var revolutionerande"
Linda Mata är en självutnämnd minimalist och arbetar dagligen som modekonsult - men vilken modecykel föredrar Linda Mata själv? Vi ställde henne frågan och svaret var självklart: "Jag är ett barn av 90-talet och har en stor kärlek till denna modegeneration. Kanske för att det påminner mig om min barndom och gör mig nostalgisk", säger hon. "Men jag beundrar 20-talets glamorösa lyx - särskilt i form av den kvinnliga revolutionen som bröt med snäva korsetter till förmån för lösare kläder och kortare klänningar", säger Linda och betonade samtidigt att det gyllene 20-talet var ett avgörande decennium som har bidragit till att skapa den ram för modebranschen som vi känner till idag. Och med filmers och filmstjärnors växande popularitet fick modebranschen en helt ny position: "Människor som Edward Bernays, Freuds brorson, började marknadsföra rika kvinnor med lyxiga kläder: Han var en av de första som kombinerade glamour, berömmelse och skönhet med mode och kläder för vanliga människor. Kvinnor började följa modevisningar och ville klä sig som filmstjärnorna".
Är modecykler en myt eller är det sant att trender återkommer? När man tittar på 20-talet kan man tydligt se hur trender har återuppstått på catwalken i senare årtiondens ledande modehus. Oavsett om stilen är mom-jeans, sandaler med fyrkantig tå eller puffärmar är en sak säker: stilen är inte okänd för oss. Hur länge en specifik trend varar kan dock variera mycket eftersom många faktorer spelar en roll. Om du vill vara på den säkra sidan av dina klädköp är det bäst att välja tidlösa klassiker: "Dessa kommer utan tvekan att fortsätta vara populära på 2030-talet", menar Linda.
Här hittar du inspiration och stylingtips med outfits för varje tillfälle. Luta dig tillbaka och låt dig inspireras!